İzmir’de kentsel dönüşüm süreçlerini ve özellikle 30 Ekim 2020 depreminde binaları hasar gören vatandaşları yakından ilgilendiren kritik bir imar planı değişikliği Karşıyaka Belediyesi Meclisi’nde karara bağlandı. Düzenleme, riskli yapılarını yenilemek isteyen vatandaşların mevcut imar haklarını korurken, yapı ruhsatı alma süresini 5 yıldan 10 yıla çıkarıyor.
“K Alanı” uygulamasında süre düzenlemesi
30 Ekim depremi sonrası ağır ve orta hasarlı olarak tespit edilen yapılar, 1998 öncesi yönetmelikle inşa edilen eski binalar ve 6306 sayılı kanun kapsamında “riskli” kabul edilen yapılar için Büyükşehir Belediyesi tarafından 2021 yılında “Mevcut Plandaki Durumu Korunacak Alanlar (K)” sınırı belirlenmişti.
Söz konusu uygulama, vatandaşların evlerini yenilerken yürürlükteki yeni imar planları nedeniyle metrekare veya kat kaybı yaşamalarının önüne geçmeyi amaçlıyordu. Yeni düzenlemeyle bu koruma mekanizmasının kapsamı korunurken, uygulama sürelerinde esnekliğe gidildi.
Ruhsat süresi 5 yıldan 10 yıla çıkarıldı
Mevcut mevzuatta vatandaşların bu haktan yararlanabilmesi için 15. madde uyarınca 5 yıl içerisinde “yeni yapı ruhsatı” alması gerekiyordu. Ancak ekonomik koşullar ve inşaat süreçlerindeki uzamalar nedeniyle bu sürenin yetersiz kaldığı değerlendirildi.
Karşıyaka Belediyesi Meclisi’nde gündeme gelen 1/1000 ölçekli Uygulama İmar Planı Değişikliği önerisiyle ruhsat alma süresi 10 yıla çıkarıldı. Komisyonlardan oy birliğiyle geçen düzenleme, İmar, Hukuk, Deprem, Afet ve Kentsel Dönüşüm Komisyonları Ortak Raporu ile kabul edildi.
Buna göre, İzmir Büyükşehir Belediye Meclisi’nin ilgili kararları doğrultusunda yürürlükte bulunan uygulama hükümlerinde yer alan yeni yapı ruhsatı işlemlerine yönelik “5 yıl” süresi “10 yıl” olarak yeniden düzenlendi.




