Aile ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı tarafından düzenlenen "Dijital Dünyada Çocuk Çalıştayı"nın sonuç raporuna göre, çocukların dijital dünyada karşılaştıkları fırsatlar ve riskler değerlendirildi. Çalıştayda, çocukların dijital araçlara yönelme sebepleri, çevrim içi tehditler ve alınması gereken önlemler ele alındı.
Dijital bağımlılık tehlikesi
UNICEF iş birliğiyle 17 Aralık 2024'te gerçekleştirilen çalıştayda, kamu kurumları, akademisyenler, dijital içerik üreticileri ve sivil toplum kuruluşlarının katılımıyla üç ana çalışma grubu oluşturuldu. "Hukuk ve Mevzuat", "Toplumsal Farkındalık ve Destek" ve "Eğitim ve Güçlendirme" başlıkları altında yürütülen çalışmalarda, çocukların dijital dünyadaki varlığını tehdit eden unsurlar ve alınması gereken tedbirler tartışıldı.
Raporda, çocukların dijital platformlarda mahremiyet ihlalleri, çevrimiçi zorbalık ve sosyal izolasyon gibi risklerle karşılaştığı belirtildi. Özellikle sosyal medyada kontrolsüz şekilde yayılan şiddet içeriklerinin, çocukların psikolojik ve sosyal gelişimlerini olumsuz etkilediği vurgulandı. Çevrim içi dünyada yalnızlık hissi yaşayan çocukların sosyal ilişkilerinde zayıflama belirtileri gösterdiği ve aileleriyle yeterince vakit geçiremeyen çocukların dijital bağımlılığa daha yatkın olduğu ifade edildi.
Ebeveynlere dijital rehberlik önerisi
Raporda, ebeveynlerin dijital araçları bir ödül ya da ceza yöntemi olarak kullanmak yerine, çocuklarıyla sağlıklı bir bağ kurmak için bir rehberlik aracı olarak değerlendirmeleri gerektiği belirtildi. Ayrıca, sosyal medya ve dijital oyun platformlarında çocukların psikolojik dayanıklılığını zayıflatan içeriklerin yaygınlığına dikkat çekildi. "Dark web" gibi denetimsiz alanlara karşı daha etkin önlemler alınması gerektiği ifade edildi.
"Dijital Aile Akademisi" kurulacak
Çocukların dijital dünyadaki risklerden korunması amacıyla, ulusal düzeyde "Dijital Aile Akademisi" kurulması önerildi. Ayrıca, ebeveynlerin bilinç düzeyini artırmak için "Çocuk Koruma Rehberi" hazırlanarak tüm ailelere ulaştırılması gerektiği ifade edildi. Dijital medya okuryazarlığı eğitimlerinin anaokulundan itibaren her yaş grubuna uygun içeriklerle verilmesi gerektiği vurgulandı.
Bakanlık, çalıştay sonuçlarının çocukların dijital dünyada güvenli bir şekilde var olabilmesi için yeni politikalar geliştirilmesine rehberlik edeceğini belirtti.