Teknolojinin hayatın her alanına girdiği günümüzde, çocukların dijital cihazlarla geçirdiği süre de tartışma konusu olmaya devam ediyor. Liv Hospital Samsun Çocuk Nörolojisi Uzmanı Prof. Dr. Ömer Faruk Aydın, çocuklarda teknolojik cihaz kullanımının belli sınırlar dahilinde tutulması gerektiğini belirterek aileleri uyardı. Aydın, özellikle okul öncesi dönemde doğru içerik ve sınırlı süreyle yapılan dijital etkileşimin faydalı olabileceğini, ancak kontrolsüz kullanımın gelişimi olumsuz etkileyebileceğini söyledi.

"2 yaş altındaki çocuklar dijital cihazlardan uzak tutulmalı"
Prof. Dr. Aydın, 2 yaşın altındaki çocukların ekranlı cihazlardan tamamen uzak durması gerektiğini ifade ederek, "Çünkü dil, zihinsel, hareket ve sosyal-duygusal becerilerin gelişimi için anne-baba ve diğer yetişkinlerle sosyal etkileşim gereklidir" dedi. Bu yaş grubunda teknoloji yerine birebir iletişime dayalı etkileşimlerin tercih edilmesi gerektiğini vurguladı.
Okul öncesi için günde en fazla 1 saat
Tablet, telefon, bilgisayar gibi dijital aletlerin okul öncesi çocuklarda da sınırlı kullanılması gerektiğini söyleyen Aydın, "Bu dönemde günlük ekran süresi 1 saati geçmemelidir. İlk ve ortaokul çağındaki çocuklarda ise okul günlerinde en fazla 1 saat, tatil günlerinde ise 2 saat olmalı" diye konuştu.
Ayrıca ekran süresinin bölünerek kısa periyotlar halinde kullanılmasının daha sağlıklı olacağını, eğitim amaçlı kullanımların ise bu sınırlamalardan ayrı tutulabileceğini belirtti.
“Uykudan önce ekrandan uzak durulmalı”
Uykudan önce ekran kullanımı konusunda da uyarılarda bulunan Prof. Dr. Aydın, “Yatmadan önceki son 1 saatlik süreçte dijital aletlerin kullanılmaması önerilir. Bu durum hem zihinsel dinlenmeyi sağlar hem de uyku kalitesini artırır” dedi.

“Teknoloji faydalı da olabilir, ama sınır şart”
Prof. Dr. Aydın, dijital cihazların bilinçli kullanımı halinde çocukların gelişimine olumlu katkılar da sağlayabileceğini belirtti:
“Özellikle okul öncesi dönemde, anne-baba etkileşimine açık ve doğru programlarla teknolojik aletlerin çocuklar üzerinde olumlu etkileri olabilir. Ancak her şey uygun sınırlar ve içerikler çerçevesinde olmalı.”
Aydın, teknolojik araçların yalnızca eğlence değil, öğrenme ve sosyal iletişim aracı olarak da doğru bir şekilde yönlendirilmesi gerektiğini ifade etti.





