ING Türkiye'nin yaptığı araştırmaya göre, Türkiye'de tasarruf yapanların yüzde 52’si, altın, değerli taşlar ve metal hesaplarını tercih ediyor. Tasarruf yapan her iki kişiden biri, düzenli olarak birikim yaparken, tasarruf araçları konusunda altın ve TL Vadeli Hesap gibi geleneksel seçeneklerin öne çıktığı görülüyor.
Tasarruf sahiplerinin yüzde 55'i birikim yapıyor
2024 yılı üçüncü çeyrek araştırma sonuçlarına göre, Türkiye’de her iki kişiden biri tasarruf yapıyor. Katılımcıların yüzde 55'i tasarruf sahibi olduklarını belirtirken, bu kitlenin yüzde 72’si düzenli olarak tasarruf yaptığını aktarıyor. Düzenli tasarruf yapanların büyük çoğunluğu, gelirlerinin yüzde 20’sinden azını tasarrufa ayırabiliyor. Tasarruf sahiplerinin en büyük motivasyonu, geleceğe yatırım yapma amacı taşıyor. ING Türkiye, 2011 yılından beri gerçekleştirdiği Tasarruf Eğilimleri Araştırması'nı, Nielsen iş birliğiyle daha zengin ve derinlemesine bir içerik sunacak şekilde güncelledi. Bu araştırma, Türkiye’deki tasarruf eğilimlerini ve finansal yaklaşımları daha kapsamlı bir şekilde incelemeyi sağladı.
Altın ve TL Vadeli Hesap tercih ediliyor
Araştırmaya göre, tasarruf sahiplerinin büyük çoğunluğu altın, değerli taşlar ve metal hesaplarını tercih ediyor. Yüzde 52 ile en çok tercih edilen yatırım aracı olarak bu seçenekler öne çıkarken, TL Vadeli Hesap ise yüzde 24 ile ikinci sırada yer alıyor. Yastık altı döviz ve TL nakit ise yüzde 20 ile üçüncü sırada yer alıyor. Hisse senedi ve borsaya yatırım yapanların oranı ise yüzde 17 olarak belirlenmiş. Kadınların daha çok yastık altı tasarruf yapmayı tercih ettiği, erkeklerin ise bireysel emeklilik fonlarına daha fazla yatırım yaptığı gözlemlenmiş. Genç yaş grupları ve yüksek eğitimli bireyler ise daha kısa vadeli getiri beklentisi içinde bulunuyor.
Finansal sağlığı korumak ön planda
Araştırmada, katılımcıların yüzde 64’ünün finansal sağlıklarını korumak amacıyla harcamalarını dikkatli bir şekilde kontrol ettiği ortaya çıktı. Katılımcıların yarısından fazlası, yüksek gramajlı ürünleri tercih ederek, indirimleri bekleyerek veya sadece zorunlu ihtiyaçlarını satın alarak finansal sağlıklarını korumayı hedefliyor. Ayrıca, kitlenin yüzde 19’u paralarını daha kazanç sağlayan ürünlerde değerlendirdiğini belirtirken, yüzde 17’si ise yatırımlarını çeşitlendirmeyi tercih ettiğini ifade ediyor.
Yatırım konusunda erkekler daha bilgili olduğunu belirtiyor
Araştırmaya göre, yatırım ürünleri konusunda bilgili olduklarını belirtenlerin oranı genel olarak yüzde 53, ancak erkeklerde bu oran yüzde 58’e yükseliyor. Kadınlardan 11 puan daha yüksek bir oranla erkekler, yatırım ürünleri hakkında daha fazla bilgi sahibi olduklarını ifade ediyor. Bankacılık hizmetlerinden yararlanan katılımcıların oranı ise yüzde 94 olarak belirlenmiş. Ayrıca, son bir ayda internet veya mobil bankacılık kullananların oranı yüzde 89’a ulaşmış.
"Araştırmamız önemli bir referans niteliği taşıyor"
Yenilenen araştırma hakkında görüşlerini paylaşan ING Türkiye Genel Müdürü Alper Gökgöz, “2011 yılından bu yana yürüttüğümüz Türkiye'nin Tasarruf Eğilimleri Araştırması’nı yenilemekten ve zenginleştirmekten mutluyuz. Güncellenen metodolojimiz sayesinde bireylerin finansal kararlarını daha bütüncül bir perspektifle ele alıyoruz. Bu araştırma, sektördeki paydaşlar ve akademi için önemli bir referans niteliği taşıyor ve finansal ekosistemin güçlendirilmesine katkı sağlayacaktır” dedi.