Komisyonda teklifin görüşmeleri devam ederken tam 24. saatte zeytinliklerle ilgili 11. madde muhalefetin tüm itirazlarına karşın kabul edildi. Bu maddeyle zeytinlik alanların madencilik faaliyetlerine açılmasının önü resmen açılmış oldu.
Zeytin ağaçlarının bulunduğu alanlarda madencilik faaliyetleri yürütülebilecek
Meclis’e sunulan ve yoğun tepkilere neden olan, zeytinlik alanların madencilik faaliyetlerine açılmasını öngören 11. madde kabul edildi. Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabii Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji Komisyonu, zeytinlik alanlarının enerji ve madencilik faaliyetlerine açılmasını da öngören ‘Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifini görüşmek üzere Mustafa Varank başkanlığında dün toplandı. Dün saat 10.00'da başlayan komisyon görüşmeleri hala devam ediyor. Son olarak, tartışmalı "zeytinlik maddesi" muhalefetin tüm itirazlarına rağmen komisyonda kabul edildi. AK Parti milletvekillerinin imzasıyla Meclis’e sunulan kanun teklifi, kamuoyunun ve çevre savunucularının tepkisine neden oldu. Teklifin en tartışmalı maddesi olan 11’inci maddesine göre, zeytin ağaçlarının bulunduğu alanlarda madencilik faaliyetleri yürütülebilecek. Çevre örgütlerine göre birçok alanda maden şirketlerine kolaylıklar tanıyan teklifin yasalaşması büyük bir doğa tahribatı yaratacak. Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifinin 11. maddesi olan düzenleme, 3213 sayılı Maden Kanunu'na geçici madde ile ekli haritalar ve listeler eklenmesini öngörüyor.
Zeytinciliği olumsuz etkileyebilir
Buna göre, maddenin yürürlüğe girdiği tarihte ruhsat sahibi gerçek veya tüzel kişilerce ülkenin elektrik ihtiyacını karşılamak üzere yürütülen madencilik faaliyetlerinin tapuda zeytinlik olarak kayıtlı veya fiili olarak üzerinde zeytinlik bulunan, Maden Kanunu'na ekli Harita ve Koordinat Listesi sınırları içindeki alanlara denk gelmesi ve faaliyetlerin başka alanlarda yürütülmesinin mümkün olmaması durumunda, faaliyet yürütülecek kısımdaki zeytin ağaçları maden sahalarının bulunduğu ilçe ve il sınırlarına öncelik vermek suretiyle taşınabilecek. Bu sahada madencilik faaliyetleri yürütülmesine ve bu faaliyetlere ilişkin geçici tesisler inşa edilmesine "kamu yararı dikkate alınarak" bakanlıkça izin verilebilecek. Zeytin ağaçlarının taşınmasından kaynaklanan tüm masraf ve taleplerden madencilik faaliyeti yürütmesi yönünde lehine karar verilen kişi sorumlu olacak. Zeytin ağaçlarının taşınmasının mümkün olmadığı durumlarda ise söz konusu sahada madencilik faaliyetleri yürütülmesine ve bu faaliyetlere ilişkin geçici tesisler inşa edilmesine kamu yararı dikkate alınarak bakanlıkça izin verilebilmesi için, iznin öncesinde biyolog ve ziraat mühendisinin de arasında bulunduğu uzmanlardan alınacak görüşler doğrultusunda zeytin sahası tesis edilmesi zorunlu olacak. Bu alanlar, dikim normlarına uygun ve madencilik faaliyeti yürütülecek alan ile eş değer büyüklükte olacak. Sahalar tahsis edilirken öncelik, maden sahalarının bulunduğu il ve ilçe sınırlarına verilecek. Bu düzenleme kapsamında zeytinlik olarak kayıtlı alanlar veya fiili olarak üzerinde zeytinlik bulunan alanlarda madencilik faaliyeti yürütülen her yıl için, bu sahaların rehabilitasyon çalışmalarını temin etmek üzere ruhsat sahibinden işletme ruhsat bedeli kadar ayrıca tahsilat yapılacak. Bu sahalar madencilik faaliyetlerinin öncesinde sahada bulunan zeytin ağacı sayısı ile aynı sayıda zeytin ağacı dikilerek rehabilite edilecek. Zeytin ağaçlarının taşınması ile zeytin sahası tesis edilmesine ilişkin usul ve esaslar bakanlıkça belirlenecek. Madde kapsamında, yeni tesis edilecek zeytin bahçeleri ile taşınacak zeytin ağaçları için Hazine taşınmazlarına ihtiyaç duyulması halinde Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığınca uygun görülenler, zeytinliği kamulaştırılan taşınmaz maliklerinden talep edenlere rayiç bedel üzerinden on yıl süreyle doğrudan kiraya verilebilecek.