Türkiye’de trafiğe kayıtlı araç sayısı 34 milyona yaklaşırken, SEDDK’nın yayımladığı yeni genelge zorunlu trafik sigortasında kapsamlı bir dönüşüm başlatıyor. 1 Ocak 2026 itibarıyla prim hesaplamasında en kritik unsur artık araç değil sürücünün sicili olacak. Bu düzenlemeyle yıllardır tartışılan adaletsizlikler sona erecek; sigorta primi, aracın değil sürücünün risk profiline göre belirlenecek.

Hasarsızlık indirimi artık araçtan bağımsız

Yeni sistemle basamaklar otomatik olarak sürücünün siciline işlenecek. Bu kapsamda; yıllarca kazasız araç kullanan bir sürücü, yeni araç aldığında da mevcut hasarsızlık basamağını koruyacak. Sürekli kaza yapan sürücüler, araç değiştirerek düşük basamak avantajı elde edemeyecek. Böylece hem risk yönetimi daha adil hale gelecek hem de iyi sürücülerin prim avantajı korunacak.

“Amaç iyi sürücüyü ödüllendirmek”

TÜKONFED Sigorta Komisyonu Başkanı Turanusan Bağcı, yeni uygulamanın yıllardır süregelen haksızlığı bitirdiğini belirtti.

Bağcı örneklerle anlattı:

"İstanbul’da 5 yıl hasarsız bir sürücü ortalama 7.500 TL prim ödüyor. Aynı sürücü ikinci araç aldığında, eski sistemde 4. basamaktan işlem görüyor ve 15 bin TL’nin üzerinde prim ödemek zorunda kalıyordu. Buna karşın, kaza yapan sürücüler araç değiştirerek daha düşük basamaktan yararlanabiliyordu." Yeni sistemle bunun sona ereceğini vurgulayan Bağcı, Türkiye’de sürücülerin yüzde 90’ının iyi sürücü olduğunu ve bu kitlenin finansal açıdan ödüllendirilmesinin önemli bir adım olduğunu söyledi.

Kira getirisi en yüksek 15 şehir açıklandı: Listenin başında hangi şehir var?
Kira getirisi en yüksek 15 şehir açıklandı: Listenin başında hangi şehir var?
İçeriği Görüntüle

Rekabet kaskoyu ucuzlattı, trafik sigortasında artış sinyali

SEDDK’nın Aralık ayında trafik sigortası primlerini yüzde 1 artırdığına dikkat çeken Bağcı, Ocak ayında yıl genelini kapsayan yeni bir değerlendirme yapılabileceğini belirtti. Henüz poliçesini yenilemeyenler için Aralık ayının "avantajlı dönem" olabileceğini ifade etti. Bağcı ayrıca, sektörde yaşanan yoğun rekabet nedeniyle bazı kasko tekliflerindeki primlerin trafik sigortasından bile düşük hale geldiğini söyledi.

Basamak kuralında yeni detay: Kaza, poliçe başlamadan da basamak düşürebilecek

SAAD Genel Başkanı Halil İbrahim Ece, yeni sistemde önemli bir kurala dikkat çekti:

"Poliçe süresi başlamadan önce yenileme yapılmış olsa bile, yenileme ile poliçe başlangıcı arasındaki dönemde kaza yaşanırsa, sürücünün hasarsızlık basamağı bir kademe düşürülecek. Bu uygulama daha önce yoktu ve sürücülerin dikkat etmesi gereken yeni bir kriter olarak öne çıkıyor."

Ece, trafik sigortası yaptırmadan trafiğe çıkan sürücülerin; para cezası, trafikten men gibi yaptırımlarla karşılaşacağını hatırlattı. Sürücülere yıl bitmeden poliçelerini kontrol etmeleri, basamak bilgilerini güncellemeleri ve yeni sisteme göre hazırlık yapmaları çağrısında bulundu.

Kaynak: Haber Merkezi