Türk zeytin ve zeytinyağı sektörü, Çin pazarına güçlü bir giriş yaptı. Ege Zeytin ve Zeytinyağı İhracatçıları Birliği (EZZİB), 12-14 Haziran 2024 tarihleri arasında Çin’in Guangzhou kentinde düzenlenen 18th International Edible Oil Expo 2025 Fuarı’na katılarak, Türkiye'nin zeytin ve zeytinyağı potansiyelini tanıttı. Uluslararası iş birlikleri, tadım etkinlikleri ve sunumlarla geçen fuarda hedef, 5 yıl içinde Çin'e yıllık 10 bin ton zeytinyağı ihraç etmek.

Çin pazarı zeytinyağında büyüyor

EZZİB Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Davut Er, Çin'in yıllık zeytinyağı tüketiminin bugün 30 bin ton olduğunu, ancak bu rakamın 5 yıl içinde 100 bin tona çıkmasının beklendiğini belirtti. Er, “Türkiye olarak bu büyüyen pazardan 10 bin tonluk bir pay almayı hedefliyoruz. Çin'de üst gelir grubuna dahil 500 milyon insan var. Zeytinyağı, sağlık bilincinin yükselmesiyle Çin’de daha fazla rağbet görmeye başladı” dedi.

6 Temmuz altın ve döviz kurları: Dolar ne kadar? 6 Temmuz altın ve döviz kurları: Dolar ne kadar?

Türkiye’nin rekoltesi rekora koşuyor

Türkiye’nin zeytin ağacı varlığının 2000’li yılların başındaki 90 milyondan bugün 205 milyona çıktığını hatırlatan Er, “Rekoltemizin katma değere dönüşmesi için ihracat kilit önemde. Çin bu konuda aritmetik büyüme sağlayabileceğimiz nadir pazarlardan biri” dedi.

Uluslararası temaslar yoğundu

Fuar kapsamında Uluslararası Zeytin Konseyi (IOC) Tanıtım Bölümü’nün önceki Başkanı Ender Gündüz, Türkiye'nin zeytinyağı gücünü anlatan sunum gerçekleştirdi. Ayrıca Çin Tahıl ve Yağ Standartları Komitesi Başkanı Prof. Dr. Dong Ping ile yapılan toplantıda Çin'in 40 milyon tonluk yıllık yağ tüketimi ve artan sağlıklı yağ talebi değerlendirildi.

Ping, “Palm yağı tüketimi 10 milyon tonu buluyor. Ancak artık tüketiciler daha sağlıklı seçeneklere yöneliyor. Zeytinyağına olan talep önümüzdeki yıllarda hızla artacak” dedi.

Kurumsal iş birliği mutabakatı sağlandı

EZZİB ile Çin Tahıl ve Yağ Standartları Komitesi arasında kurumsal ilişki kurulması konusunda mutabakata varıldı. Davut Er, Çinli heyeti Türkiye'ye davet ederek üretim tesisleri, zeytinlikler ve üniversitelerle yapılacak teknik temaslar eşliğinde iş birliğini derinleştirmeyi önerdi.

Çin'deki perakende pazarları mercek altında

Fuar sonrası EZZİB heyeti, Çin’in önde gelen market zincirlerinden “Ole”yi ziyaret ederek zeytinyağı raflarını inceledi. Markaların menşeleri, ambalaj tasarımları ve fiyatlandırma stratejileri detaylı analiz edildi.

Sıradaki hedef: Kanada pazarı

Amerika, Avustralya, Brezilya gibi pazarlarda aktif tanıtım faaliyetleri yürüten EZZİB, 3-8 Mart 2025’te ABD’ye, şimdi de 8-13 Eylül 2025 tarihleri arasında Kanada’ya sektörel ticaret heyeti düzenlemeye hazırlanıyor.

Kanada’nın yıllık 50 bin ton zeytinyağı ve 30 bin ton sofralık zeytin ithalatıyla dikkat çektiğini belirten EZZİB, bu pazardan yüzde 10 pay almayı hedefliyor. Türkiye'nin Kanada’ya zeytinyağı ihracatı son 4 yılda yüzde 577 artışla 15 milyon dolara ulaştı.

Kaynak: Bülten