CHP İzmir Milletvekili Sevda Erdan Kılı, halk arasında "ölüm yolu" olarak anılan Tire-Torbalı Karayolu'nda geçtiğimiz hafta yaşanan yeni bir can kaybının ardından harekete geçti. Yılda ortalama 24 kişinin hayatını kaybettiği bu yolun iyileştirilmesi için Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu'nun yanıtlaması istemiyle TBMM’ye yazılı soru önergesi verdi. Kılı, "Organize sanayi işçileri ölmek için değil, işe gitmek istiyor" dedi.
20 yıllık ihmalin bilançosu ağır
Geçtiğimiz günlerde Tire’de meydana gelen ve Mustafa Hüseyin Baran’ın yaşamını yitirdiği, Turgay Evcimik’in ağır yaralandığı kazanın ardından CHP’li Kılı, 20 yıldır çözülemeyen altyapı sorunlarını Meclis gündemine taşıdı.
Kılı, yaptığı açıklamada şunları söyledi:
“Tire-Torbalı karayolu, sanayi işçilerinin her gün hayatlarını tehlikeye atarak kullanmak zorunda kaldığı bir ‘ölüm yolu’ haline gelmiştir. Bu güzergahta her yıl ortalama 24 kaza meydana geliyor ve önlem alınmadıkça yeni can kayıpları yaşanıyor. Tire Organize Sanayi Bölgesi’nde (TOSB) faaliyet gösteren 105 fabrikanın binlerce çalışanı artık ‘Artık Yeter’ diyor. Son kazanın ardından eylem yaptılar. Göz göre göre gelen ölümleri durdurmak istiyorlar. Çünkü organize sanayi işçileri ölmek için değil, işe gitmek için bu yolu kullanıyor.”
"Tek şerit yol ikiye bölünmeli"
Açıklamalarını sürdüren CHP’li Kılı, şu noktalara dikkat çekti:
“Her gün yaklaşık 2 bin 500 aracın geçtiği bu yol yıllardır tek şeritli olarak hizmet veriyor. Sanayi işçileri her sabah mesaiye gitmek için canlarını ortaya koyuyor. 20 yıl boyunca dile getirilen talepler göz ardı edildi. Bu kazaların sorumlusu yalnızca yolun tek şerit olması değil, yıllardır çözülemeyen altyapı eksiklikleridir. Sanayi işçisinin hayatını hiçe sayan bu anlayışa son verilmelidir. Yol derhal ikiye bölünmeli, sinyalizasyon sistemi kurulmalı, güvenlik önlemleri alınmalı ve denetimler sıklaştırılmalıdır.
Mustafa Hüseyin Baran ve diğer tüm kayıplarımız adına bu mücadeleden vazgeçmeyeceğiz. Bu yol bir daha can almamalı, işçimiz güvenle işine gidip evine dönmelidir. Konunun takipçisi olacağız.”
Bakan Uraloğlu’na 7 soru
CHP’li Kılı, önergesinde Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu’na şu soruları yöneltti:
-
Tire-Torbalı Karayolu’nun TOSB girişleri dahil olmak üzere bölünmüş yola dönüştürülmesi için ilk başvurunun 20 yıl önce yapıldığı belirtilmektedir. Bakanlığınız bu başvuruyu hangi tarihte teslim almıştır? Başvuru ile ilgili bugüne dek herhangi bir işlem veya projelendirme yapılmış mıdır?
-
Söz konusu güzergahı bölünmüş yol haline getirmek veya sinyalizasyon ve aydınlatma gibi iyileştirmeler yapmak üzere Bakanlığınızın yatırım programında ayrılmış bir ödenek var mıdır? Varsa miktarı nedir?
-
2005-2025 yılları arasında Tire-Torbalı Karayolu’nun TOSB bağlantı noktalarında meydana gelen (ölümlü, yaralanmalı ve maddi hasarlı) kaza sayısı kaçtır? Bu kazalarda kaç vatandaşımız yaşamını yitirmiş, kaçı yaralanmıştır?
-
TOSB’deki yaklaşık 105 fabrikanın vardiyalı çalışma düzeni göz önünde bulundurulduğunda, yol kapasitesinin yetersiz kaldığı yönündeki şikayetler Bakanlığınıza kaç kez iletilmiştir? Bu başvurulara verilen yanıtlar nelerdir?
-
Bölgede ağır tonajlı araç trafiği de dahil olmak üzere günlük 2 bin 500 araç geçtiği dikkate alındığında, mevcut yolun trafik analizleri ve risk değerlendirmeleri yapılmış mıdır? Yapıldıysa sonuçları nelerdir?
-
İş güvenliğini sağlamak için kısa vadede hayata geçirilmesi planlanan acil önlemler (geçici sinyalizasyon, radar-hız kontrol sistemi, yaya üst/alt geçidi vb.) var mıdır?
-
Tire Organize Sanayi Bölgesi’nin büyüme öngörüleri doğrultusunda 2030 yılına dek planlanan ulaşım ve altyapı projeleri bulunmakta mıdır? Varsa proje detayları, bütçesi ve bitiş tarihleri nelerdir?





