Aksaray Üniversitesi Mühendislik Fakültesi’nde yürütülen çalışma kapsamında, diyabet ve mide hastalıklarının tanı ve tedavi takibini yapabilen yenilikçi bir sensör cihazı geliştirildi. Elektrik-Elektronik Mühendisliği Bölümü öğretim üyesi Prof. Dr. İsmail Bayraklı’nın liderliğinde hazırlanan sensör, ulusal patentle koruma altına alındı ve akademik alanda yüksek etki değerine sahip Measurement (Q1) dergisinde yayımlandı.

Tek sensörle birden fazla hastalık tespiti mümkün olacak

Prof. Dr. Bayraklı, cihazın temel hedefinin nefes içerisinde bulunan farklı molekülleri aynı anda analiz edebilmek olduğunu belirtti. Bayraklı, “Diyabet ve mide hastalıklarının yanı sıra, ilerleyen süreçte başka hastalıkların da çalışma kapsamına dahil edilmesi planlanıyor. Böylece yalnızca nefes örneğiyle pek çok rahatsızlık tek bir sistem üzerinden tespit edilebilecek” dedi.
Bu yeni yöntem sayesinde kan verme gibi girişimsel işlemlere duyulan ihtiyacın büyük oranda azalması hedefleniyor.

Gözdeki değişim Alzheimer’ın erken sinyali olabilir
Gözdeki değişim Alzheimer’ın erken sinyali olabilir
İçeriği Görüntüle

Sadece tıpta değil, çevresel ölçümlerde de kullanılabilecek

Geliştirilen sensörün kullanım alanının sağlık sektörüyle sınırlı kalmadığını belirten Prof. Dr. Bayraklı, cihazın sera gazı ölçümlerinde de önemli bir role sahip olabileceğini söyledi. Avrupa Birliği’nin “Sınırda Karbon Düzenleme Mekanizması” kapsamında sanayicilerin ihtiyaç duyduğu çevresel analizlerin bu sensörle gerçekleştirilebileceğini vurguladı.

Nefes Analiziyle Hastalık Tespiti Yeni Sensör Cihazı Dikkat Çekiyor (1)

Ticarileşme sürecinde sona doğru

Sensörün yüksek ticarileşme potansiyeline sahip olduğunu ifade eden Bayraklı, endüstriyel prototip çalışmalarının sürdüğünü aktardı. “Patent süreçleri devam ediyor ve cihazımız kısa süre içinde tanıtıma hazır noktasına gelecek” diyen Bayraklı, geliştirilen teknolojinin hem akademik hem de endüstriyel açıdan önemli bir yenilik sunduğunu söyledi.

Kaynak: DHA