Ege'nin en kalabalık şehri İzmir'de, sürücüler ve toplu taşıma kullanıcıları trafikte ortalama 72 dakika geçiriyorlar.
Yoğunluk işe gidiş ve gelişlerde artıyor
Bu durum İzmir trafiğinin kronik bir sorun olduğunu gözler önüne seriyor. Günlük iş-ev arası gidiş gelişlerde, İzmirliler ortlama 72 dakika harcıyorlar. Ulaşım verileri, sabah ve akşam saatlerindeki yoğunluğun yüzde 25 arttığını doğruluyor. 2025 itibarıyla, nüfus artışı ve turizm sezonunun trafiği yüzde 15 daha da tıkadığını kaydeden Karayolları Genel Müdürlüğü, İzmir'i Türkiye'nin en yavaş ilerleyen 3. şehri ilan etti.
Trafikte harcanan süre gittikçe artıyor
Bir İzmirlinin haftada 6 gün çalışması durumunda, trafikte toplam 6 saatini boşa harcadığı hesaplanıyor. Örneğin, Bornova'dan Alsancak'a 10 km'lik yol 45 dakika sürüyor, bu da doğal olarak iş verimliliğini düşürüyor. Trafik Endeksi'ne göre, İzmir'de saat başı ortalama hız 28 km'ye düşerken, bu Avrupa ortalamasının altında kalıyor. Pandemi sonrası araç sayısındaki yüzde 20'lik artış, özellikle Çeşme ve Urla yollarında tıkanıklığı körükledi. Toplu taşıma kullanıcıları için ESHOT verileri, otobüslerde ortalama bekleme süresinin 12 dakika olduğunu gösteriyor. Trafik mühendisleri, akıllı sinyalizasyon projelerinin devreye girmesiyle sürenin yüzde 10 azalabileceğini öngörüyor. Ancak, yol çalışmaları nedeniyle 2025 yazında bu kaybın 75 dakikaya çıkabileceği uyarısı yapılıyor. İzmirlilerin yüzde 55'i, alternatif rotalar yerine ana yolları tercih ediyor.
Her sabah 30 bin araç trafiğe çıkıyor
İzmir'de 2024 Eylül ayı sonu itibarıyla trafiğe kayıtlı toplam araç sayısı 2 milyona ulaşarak, bir önceki yıla göre yüzde 8,6'lık artış gösterdi. Bir günde trafiğe çıkan araç sayısının ise 30 bin civarında olduğu tahmin ediliyor. Bu araçların önemli bir kısmını şirket filosu olarak kullanılan kamyonet ve ticari araçlar oluşturuyor. Günlük trafiğe çıkan araçların yüzde 30-40'ını şirket araçlarının oluşturduğu tahmin ediliyor, bu da özellikle iş saatlerinde yoğunluğun artmasına neden oluyor. Verilere göre lojistik ve dağıtım firmalarının filosundaki araç artışı, 2024'te trafiği yüzde 12 oranında tıkadı.
Özel araçlar yerine toplu taşıma kullanılırsa trafik rahatlar
İzmir'de hafta içi trafikte ortalama 72 dakika kaybeden sürücüler, Cumartesi ve Pazar günlerinde bu süreyi yaklaşık 50 dakikaya indirerek rahat bir nefes alıyor. 2024 verilerine göre, hafta sonu yoğunluğu yüzde 30 azalıyor. Bu düşüş, iş trafiğinin olmaması ve toplu taşıma kullanımının artmasından kaynaklanırken, özellikle cumartesi sabahları 55 dakika civarında seyrederken Pazar günleri 45 dakikaya kadar geriliyor. İZUM'un gerçek zamanlı haritalarına göre, ana arterlerdeki araç hacmi hafta sonu yüzde 25 düşerek Yeşildere ve Cumhuriyet Bulvarı gibi noktalarda akışı hızlandırıyor. Turizm sezonunda Çeşme otobanında Pazar öğleden sonraları süre 3 saate çıkıyor. Uzmanlar, hafta sonu bisiklet ve yürüyüş rotalarının teşvikiyle bu kaybın 40 dakikaya indirilebileceğini öngörüyor. Karayolları Genel Müdürlüğü raporları, hafta sonu kaza oranlarının da yüzde 15 azaldığını doğruluyor. İzmir’de vatandaşların özel araç yerine toplu ulaşımı tercih etmesi, trafik yoğunluğunu azaltmak için en etkili çözümlerden biridir. Toplu taşıma, günlük 1,2 milyon araçlık trafiği hafifletirken, çevreye zararlı emisyonları yüzde 30 oranında düşürebilir. Verilere göre, metro ve otobüs kullanımı artarsa, sabah trafiğinde geçirilen 72 dakika 50 dakikaya inebilir. İzmirliler toplu taşımayı tercih ederek bireysel araç bağımlılığını azaltmalılar. Uzmanlar, toplu ulaşımın yaygınlaşmasının hem ekonomik hem de sosyal refahı artıracağını vurguluyorlar.





