Bakanlık projeye onay verdi, itiraz süreci başladı. Yeni çevre yolunun 4 yıl içinde hizmete açılması planlanıyor.
Tartışmalı projede ÇED süreci tamamlanmak üzere
İzmir'in trafik sorununa çözüm olarak planlanan ve kentin en büyük ulaşım projelerinden biri olarak gösterilen İzmir Kuzey-Doğu Çevre Otoyolu projesi için Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı nihai kararını verdi. Bakanlık, çevresel etki değerlendirme (ÇED) sürecinde son aşamaya geçildiğini açıklarken, itirazların 10 gün içinde yapılabileceğini bildirdi. Ardından "ÇED olumlu" kararının çıkması bekleniyor.
5,2 milyar TL’lik proje 4 yılda tamamlanacak
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Karayolları Genel Müdürlüğü tarafından yürütülen proje, yaklaşık 5 milyar 283 milyon TL yatırımla hayata geçirilecek. Proje kapsamında 41 kilometrelik çevre yolu, Menemen, Çiğli, Karşıyaka, Bornova, Kemalpaşa ve Buca ilçelerinden geçecek. 3 gidiş - 3 geliş olmak üzere toplam 6 şeritli olarak planlanan yeni yol üzerinde 11 adet kavşak yer alacak. Proje hızının 120 km/saat olması hedefleniyor.

Güzergah ve teknik detaylar
Yol güzergahı, Menemen-Çandarlı Otoyolu'nun Koyundere kesiminden başlayarak Menemen ve Çiğli'nin doğusundaki dağlık alandan güney istikametine ilerleyecek. Bayraklı ve Karşıyaka'nın kuzeyinden geçerek Evka-4 Mahallesi'nin altından tünelle Bornova'ya ulaşacak. Homeros Vadisi ve Manisa Yolu’nu kesen güzergah, Ambarlar kesiminden geçerek İzmir-Ankara Devlet Yolu ve İzmir-İstanbul Otoyolu ile kesişecek. Yol, mevcut Buca Kavşağı’nda sona erecek.
Arkeolojik SİT alanı engeline takılmıştı
Projede daha önce arkeolojik sit engeli yaşanmıştı. Örnekköy Mahallesi yakınlarında 2016 yılında Geç Roma, Bizans ve Osmanlı dönemlerine ait kalıntılar bulunmuş, bu nedenle güzergâhın geçtiği alan 3. derece arkeolojik sit alanı ilan edilmişti. Yakın zamanda yapılan kazılarda yeni buluntulara rastlanınca sit alanı genişletildi. Ancak güzergah bu alanın dışına alınarak yeniden planlandı.
Projeyle ilgili bir diğer tartışma ise İzmir Kuzey-Doğu Çevre Otoyolu’nun 2025 yılı yatırım programında yer almaması olmuştu. Kent kamuoyunun tepki gösterdiği bu durumun ardından, bakanlığın onay süreci yeniden hız kazandı.
İtiraz sürecinin tamamlanmasının ardından, projenin 2025 yılı içinde başlaması ve 4 yıl içerisinde tamamlanarak trafiğe açılması hedefleniyor. Yeni çevre yolunun, İzmir şehir içi trafiğini önemli ölçüde rahatlatması bekleniyor.





