Ege Üniversitesi, sağlık bilimleri alanındaki akademik başarılarına bir yenisini daha ekledi. Hemşirelik Fakültesi 4. sınıf öğrencisi Damla Değirmen’in yürütücülüğünü yaptığı ve TÜBİTAK 2209-A Üniversite Öğrencileri Araştırma Projeleri Destekleme Programı kapsamında desteklenen araştırma, “I. Ulusal Sağlık Bilimleri Lisans Öğrencilerini Geliştirme Kongresi”nde “Sözel Bildiri Birincilik Ödülü”ne değer görüldü. Proje, sağlık alanında yapay zekâ teknolojilerinin hemşirelik eğitimine etkilerini incelemesi bakımından öncü bir çalışma olma özelliği taşıyor.
Danışmanlığını Hemşirelik Fakültesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Fatma Orgun’un yaptığı proje, sağlıkta teknolojik dönüşümle birlikte hemşirelik öğrencilerinin yapay zekâya yönelik tutumlarını, girişimcilik davranışlarıyla ilişkilendirerek analiz etti. Projede “Hemşirelik Öğrencilerinin Girişimcilik Davranış Düzeylerinin Yapay Zekâ Kaygıları Üzerine Etkisinin İncelenmesi” başlığı altında yürütülen çalışmalar, 357 öğrenci üzerinden gerçekleştirildi ve dikkat çeken sonuçlar ortaya koydu.
Proje verileri sağlıkta dönüşüm sürecine ışık tutuyor
Prof. Dr. Fatma Orgun, proje kapsamında elde edilen bulguların sadece hemşirelik öğrencilerinin psikolojik tutumlarını değil, aynı zamanda geleceğin sağlık profesyonellerinin teknolojik gelişmelere ne ölçüde hazır olduklarını da ortaya koyduğunu vurguladı. Yapılan anketler ve analizler sonucunda öğrencilerin bireysel girişimcilik algılarının yüksek, yapay zekâ kaygılarının ise orta düzeyde olduğu tespit edildi.
Çalışmanın dikkat çeken bulguları şu şekilde özetlenebilir:
Hemşirelik öğrencilerinin büyük çoğunluğu yapay zekânın hemşirelik uygulamaları açısından önemli olduğunu düşünüyor.
Öğrencilerin bir kısmı, yapay zekânın sağlık hizmetlerinde “orta derecede” önemli olduğunu belirtti. Bu öğrencilerin genel puan ortalamalarının diğer gruplardan daha yüksek olduğu gözlemlendi.
Elde edilen veriler, girişimcilik becerilerinin, yapay zekâya duyulan kaygıyı azaltıcı etkisinin bulunduğunu ortaya koydu.
Bu sonuçlar, hemşirelik öğrencilerinin yeniliklere açık olduğunu ve sağlık teknolojilerine daha kolay uyum sağlayabildiklerini gösteriyor. Ayrıca yapay zekâ destekli sağlık sistemlerine geçiş sürecinde bu genç profesyonellerin önemli roller üstlenebileceğini de kanıtlar nitelikte.
Geleceğin hemşireleri teknolojiyle buluşuyor
Projenin ilerleyen dönemlerde hemşirelik eğitimi politikalarında da etkili olması bekleniyor. Prof. Dr. Fatma Orgun, “Öğrencilerin girişimcilik becerilerinin desteklenmesi, yapay zekâ kaygılarını azaltmak için önemli bir strateji olabilir. Eleştirel düşünme, risk alma ve yenilik üretme gibi nitelikler, hem bireysel gelişime hem de mesleki başarıya katkı sağlar” diyerek girişimcilik odaklı eğitim modellerinin önemine dikkat çekti.
Disiplinler arası iş birliklerinin de teşvik edilmesi gerektiğini ifade eden Orgun, hemşirelik öğrencilerinin bilişim teknolojileri alanındaki öğrencilerle ortak projelerde yer almalarının, dijital sağlık uygulamalarına olan ilgiyi ve katılımı artıracağını vurguladı.
Bu başarıyı üniversite genelinde takdirle karşılayan isimlerden biri de Ege Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Necdet Budak oldu. Genç araştırmacıyı ve danışman hocasını tebrik eden Budak, bu tür projelerin bilimsel üretkenliği ve ulusal ölçekteki tanınırlığı artırdığını belirtti. Hemşirelik Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Ayşegül Dönmez de başarıdan duyduğu memnuniyeti dile getirerek, bu tür çalışmaların diğer öğrenciler için de ilham kaynağı olduğunu ifade etti.
Genç araştırmacıların başarısı Türkiye’nin sağlık vizyonunu şekillendiriyor
Elde ettiği birincilik ödülüyle adından söz ettiren Damla Değirmen, proje sürecinde bilimsel araştırma becerilerini geliştirme imkânı bulduğunu ifade ederek, sağlık alanında teknolojik dönüşümlere katkı sağlayacak çalışmaların parçası olmanın gururunu yaşadığını belirtti.
Ege Üniversitesi'nin genç araştırmacılara sunduğu akademik destek ve TÜBİTAK’ın sağladığı finansal kaynaklarla hayata geçirilen bu proje, Türkiye’nin dijital sağlık vizyonuna somut katkılar sunmayı sürdürüyor. Özellikle gençlerin teknolojiyi nasıl algıladığı ve bu algının gelecekteki meslek pratiklerine nasıl yansıyacağı, önümüzdeki dönemde hem eğitim hem de sağlık politikalarının yeniden şekillenmesinde etkili olacak gibi görünüyor.





