Türkiye’nin milli ana muharebe tankı Altay henüz yüzde yüz yerli üretim olmasa bile genel yerlilik oranı, Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın 28 Ekim 2025’teki açıklamasına göre yüzde 80 civarında.

Türkiye’ye özgü yapay zeka yasası için adımlar atılıyor
Türkiye’ye özgü yapay zeka yasası için adımlar atılıyor
İçeriği Görüntüle

Yerli motor 2028 yılında kullanılacak

Tankın tasarımı ve prototip üretimi Otokar tarafından Güney Kore’nin K2 Black Panther teknolojisinden faydalanılarak geliştirildi. Seri üretim ise BMC’nin Ankara’daki modern tesislerinde sürdürülmekte. 28 Ekim 2025’te gerçekleştirilen törenle ilk Altay tankları Türk Silahlı Kuvvetleri envanterine teslim edilmişti. Ana silah sistemi olan 120 mm L/55 yivsiz top tamamen MKE tarafından yerli olarak üretilmişti. Zırh sistemi, kompozit, reaktif ve slat zırhlar dahil ROKETSAN ile ASELSAN’ın yerli teknolojisi. Gövde, şasi, paletler ve taret halkası BMC ve Otokar tarafından yüzde yüz yerli olarak imal edildi. Optik sistemler, termal görüş ve nişancı periskopları ASELSAN’ın tamamen yerli üretimi. Elektronik ve komuta-kontrol sistemleri HAVELSAN ile ASELSAN tarafından geliştirilmiş yerli yazılımlarla donatılmış. Hidrolik, frenleme ve yakıt sistemleri de Türk tedarikçiler tarafından lokalize edilerek üretilmiş. Ancak güç grubu, yani 1500 beygirlik DV27K dizel motor ve EST15K transmisyon Güney Kore menşeli. Bu iki kritik bileşen, toplam maliyetin yaklaşık yüzde 20-30’unu oluşturmaktadır. Yabancı bağımlılığın ana kaynağı güç grubudur. Yerli BATU motoru ve transmisyonu BMC Power tarafından geliştirilmiş olup testleri tamamlanmıştır. Bu yerli güç grubu, 2028’den itibaren T2 konfigürasyonunda kullanılacaktır. T2 ile birlikte Altay tankı yüzde yüz yerli üretim hedefine ulaşacaktır. Mevcut T1 konfigürasyonunda ise diğer tüm alt sistemler yerli üretimdir. Altay, Türkiye’yi ana muharebe tankı tasarlayıp üretebilen 12 ülkeden biri yapmıştır. Seri üretimde aylık 8 tank hedeflenmekte, toplamda 250 adet planlanmaktadır.

Motoru Güney Kore'de üretiliyor

Mevcut T1 konfigürasyonunda kullanılan motor DV27K (1500 HP) ve transmisyon EST15K, Güney Kore menşelidir (HD Hyundai Infracore ve SNT Dynamics üretimi). Yerli motor BATU (1500 HP) BMC Power tarafından geliştirilmiş ve testleri başarıyla tamamlanmıştır. Ancak BATU henüz seri üretime geçmedi ve T2 konfigürasyonunda (2028’den itibaren) kullanılacak. Yani ilk teslim edilen tanklar (2025-2027 arası) Güney Kore motoruyla geliyor. 2028’den sonra BATU motorlu Altay’lar (T2) ile %100 yerlilik sağlanacak.

Kaynak: Haber Merkezi