Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM), Yükseköğretim Kurumları Sınavı’nda (YKS) saniyelerle bile olsa geç kalan öğrencilerin sınava alınmamasıyla ilgili tartışmalar üzerine açıklama yaptı. Kurum, kamuoyunda “15 dakika kuralı” olarak bilinen uygulamanın tartışmaya kapalı olduğunu vurguladı.

Yapılan açıklamada, “ÖSYM, sınava alınmamayı kurumsal bir "ceza" olarak değil, adayın bireysel ihmalinin bir sonucu olarak değerlendiriyor. Kuruma göre, milyonlarca kişinin katıldığı devasa bir organizasyonda kuralları esnetmek düzeni bozarak doğrudan kaosa yol açar.” ifadelerine yer verildi.

KDK’dan farklı salonlarda sınav önerisi

Türkiye Gazetesi’nin haberine göre, YKS’nin ardından sınava saniyelerle geç kalıp kapıdan dönen öğrencilerin görüntüleri kamuoyunda “15 dakika kuralı” tartışmalarını yeniden gündeme taşıdı. Kamu Denetçiliği Kurumu (KDK), 2017 yılında aldığı tavsiye kararında bu kuralın uygulanmasında daha ölçülü davranılması gerektiğini belirterek, geç kalan adayların binalardaki yedek veya farklı salonlarda sınava alınmasını önermişti. Ancak Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM), güvenlik zafiyeti doğuracağı gerekçesiyle bu öneriye kesin bir dille karşı çıkıyor.

ÖSYM’nin gerekçeleri madde madde sıralandı

Kurumun “15 dakika kuralı”ndan taviz vermemesinin altında yatan 6 temel gerekçe şu şekilde sıralanıyor:

  • Her aday için üzerinde fotoğrafı bulunan, kişiye özel tek bir cevap kâğıdı basılıyor. Adayın geç kaldığı için planlanan salon dışında başka bir salona alınması, kimlik ve evrak eşleşmesini teknik olarak engelliyor.
  • Geç kalan bir adayın güvenlik kontrolleri esnetilerek başka bir salona alınması, “başkası yerine sınava girme” gibi ağır usulsüzlüklere zemin hazırlama riski taşıyor.
  • Geç kalanlar için özel bir salon oluşturulması uygulaması, birbirini tanıyan kötü niyetli adayların bilerek geç kalıp aynı salonda toplanmasına ve organize kopya çekmesine teşvik edici bir unsur olabilir.
  • Geç kalan adaylara yönelik ayrı bir telafi sınavı yapılması durumunda, sınav sorularının zorluk derecesinin (eş değerliğinin) tam olarak sağlanamaması, milyonlarca adayın girdiği sınavda sıralama adaletini bozuyor.
  • Kurallara uyarak zamanında sınav salonunda hazır bulunan adaylar açısından, geç kalanlara esneklik (ayrıcalık) tanındığı algısı oluşması sınavın adil yapısına gölge düşürüyor.
  • ÖSYM, sınava alınmamayı kurumsal bir "ceza" olarak değil, adayın bireysel ihmalinin bir sonucu olarak değerlendiriyor. Kuruma göre, milyonlarca kişinin katıldığı devasa bir organizasyonda kuralları esnetmek düzeni bozarak doğrudan kaosa yol açar.

“15 dakika kuralı” nedir?

ÖSYM tarafından uygulanan ve kamuoyunda “15 dakika kuralı” olarak bilinen uygulama, sınavın başlama saatinden tam 15 dakika önce sınav binalarının kapılarının kapatılmasını ve bu saatten sonra gelen hiçbir adayın, gerekçesi ne olursa olsun içeri alınmamasını içeriyor.

Son zil çalıyor: 18 milyon öğrenci yarın karne alacak
Son zil çalıyor: 18 milyon öğrenci yarın karne alacak
İçeriği Görüntüle

Kaynak: Sputnik