TEKNOLOJİ-BİLİM

Yapay zeka kullanan girişimlerin oranı 4 yılda 3 kat arttı

TÜİK verilerine göre, yapay zeka teknolojilerinden faydalanan girişimlerin oranı 2021’de yüzde 2,7 iken 2025’te yüzde 7,5’e yükseldi. Kullanım amaçlarının başında pazarlama ve satış faaliyetleri geldi.

Abone Ol

Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK), “Yapay Zeka İstatistikleri-2025” bültenini yayımladı. Rapora göre, yapay zeka teknolojilerinden en az birini kullanan girişimlerin oranı son 4 yılda dikkat çekici şekilde artarak yüzde 2,7’den yüzde 7,5’e çıktı.

Büyük işletmeler daha çok yapay zeka kullanıyor

Çalışan sayısına göre yapay zeka kullanım oranı da farklılık gösterdi. 2025 itibarıyla 10-49 çalışanı olan işletmelerin yüzde 6,6’sı, 50-249 çalışanı olanların yüzde 9,6’sı ve 250+ çalışanı olanların yüzde 24,1’i yapay zekadan faydalanıyor. En çok kullanan sektör ise yüzde 47,1 ile bilgi ve iletişim faaliyetleri oldu.

En yaygın kullanım alanı: pazarlama

Yapay zekanın işletmelerde en çok pazarlama ve satış amacıyla kullanıldığı belirlendi. Girişimlerin yüzde 46,5’i bu alanda yapay zekadan yararlanırken, üretim ve hizmet süreçlerinde yüzde 41, Ar-Ge ve yenilik faaliyetlerinde yüzde 41, işletme yönetiminde ise yüzde 40 kullanım oranı tespit edildi.

Kullanmayı düşünenler yüzde 9

Henüz yapay zeka kullanmayan ancak önümüzdeki dönem için planlayan işletmelerin oranı ise yüzde 9 olarak kaydedildi. Kullanımı engelleyen en önemli sebepler arasında uzmanlık eksikliği (%74,2), yüksek maliyetler (%67,4) ve hukuki belirsizlikler (%62,4) öne çıktı.

Gençler üretken yapay zekayı daha fazla kullanıyor

Bireylerde üretken yapay zeka kullanımı 2025’te yüzde 19,2’ye ulaştı. En yüksek oran, yüzde 39,4 ile 16-24 yaş grubunda kaydedildi. Eğitim durumuna göre incelendiğinde ise yükseköğretim mezunlarında kullanım oranı yüzde 36,1’e çıktı.