Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı, enerji verimliliğini artıran ve karbon emisyonlarını azaltan işletmelere yönelik yeni destek mekanizmasını hayata geçiriyor. Enerji ve Karbon Azaltımı (EKA) Destek Programı kapsamında belirlenen performans kriterlerini sağlayan işletmelere enerji giderlerinin yüzde 30’u oranında hibe desteği verilecek. Programla birlikte sanayi tesisleri, ticari binalar ve hizmet sektöründe faaliyet gösteren işletmelerin enerji yoğunluğunu azaltması, üretimde verimliliği artırması ve düşük karbonlu ekonomiye geçiş sürecine katkı sağlaması hedefleniyor.
Karbon emisyonunu azaltan işletmelere öncelik verilecek
EKA Destek Programı kapsamında işletmelerin enerji yoğunluğu, spesifik enerji tüketimi ve karbon emisyon yoğunluğundaki düşüşleri değerlendirilecek. Türkiye’nin 2026 yılında Birleşmiş Milletler İklim Değişikliği Çerçeve Sözleşmesi 31. Taraflar Konferansı’na (COP31) ev sahipliği yapacak olması nedeniyle karbon emisyonlarının azaltılması programın temel kriterlerinden biri olacak. Başvurular arasında karbon salımını en fazla düşüren işletmeler destek kapsamında öncelikli olarak değerlendirilecek. Bakanlık tarafından yürütülecek program ile işletmelerin yalnızca enerji maliyetlerini azaltması değil, aynı zamanda çevresel sürdürülebilirlik hedeflerine katkı sağlaması amaçlanıyor. Enerji verimliliği uygulamalarının yaygınlaştırılmasıyla üretim süreçlerinde tasarruf sağlanması ve işletmelerin uluslararası rekabet gücünün artırılması planlanıyor.
Toplam 20 işletmeye destek sağlanacak
Program kapsamında destek almaya hak kazanacak işletme sayısı da belirlendi. Sanayi sektöründen ilk 10 işletme, ticari binalar ve hizmet sektöründen ise ilk 10 işletme olmak üzere toplam 20 işletme hibe desteğinden yararlanacak. Belirlenen performans şartlarını sağlayan işletmelere, başvuru yaptıkları yıldaki enerji giderlerinin yüzde 30’u oranında nakit ödeme yapılacak. Böylece enerji tasarrufu sağlayan işletmeler, elde ettikleri performans sonuçlarına göre doğrudan finansal destek alma imkanına sahip olacak.
Destek üst limiti 18 milyon lirayı aşacak
EKA Destek Programı kapsamında 2026 yılı için belirlenen azami destek tutarı 18 milyon 61 bin 775 lira olarak açıklandı. Destek üst limitinin her yıl yeniden değerleme oranına göre güncelleneceği bildirildi. Sağlanacak hibe desteğiyle işletmelerin enerji verimliliği yatırımlarına yönlendirilmesi, enerji tüketiminin azaltılması ve uzun vadede maliyet avantajı elde edilmesi amaçlanıyor.
Başvurular EVDES üzerinden yapılacak
İşletmeler, destek programına başvurularını e-Devlet entegrasyonuna sahip Enerji Verimliliği Destek Yönetim Sistemi (EVDES) üzerinden elektronik ortamda yapabilecek. Başvuruların ardından işletmelerin sunduğu projeler ve enerji performansları teknik inceleme sürecinden geçirilecek. Değerlendirme sonucunda kriterleri karşılayan işletmeler, bütçe imkanları doğrultusunda hibe desteğinden yararlanacak. Bakanlık, destek sürecinde enerji tasarrufu sağlayan ve çevresel etkileri azaltan projelere öncelik verecek.
Enerji yatırımlarına mevcut destekler de devam ediyor
Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı, EKA Destek Programı’nın yanı sıra Verimlilik Artırıcı Proje (VAP) Destek Programı kapsamında da enerji verimliliği yatırımlarına katkı sağlamayı sürdürüyor. VAP kapsamında işletmelere enerji verimliliği sağlayan projeleri için yüzde 30’a kadar hibe desteği veriliyor. Programdaki destek üst limiti ise 27 milyon 92 bin 663 lira seviyesinde bulunuyor. Yeni EKA Destek Programı ile işletmeler hem enerji verimliliği yatırımlarını hayata geçirecek hem de uygulamalar sonucunda elde ettikleri performansa göre ek destek alma fırsatı bulacak. Bakanlık, yeni uygulamanın enerji maliyetlerinin düşürülmesi, karbon salımının azaltılması ve sürdürülebilir üretim hedefleri açısından önemli katkı sağlayacağını belirtti.