Ticaret Bakanlığı tarafından yapılan açıklamada, ticari defterlerin elektronik ortamda oluşturulması, tutulması, saklanması ve ibrazına yönelik düzenlemeleri içeren "İşletmenin Muhasebesiyle İlgili Olmayan Ticari Defterlerin Elektronik Ortamda Tutulması Hakkında Tebliğ" 1 Temmuz 2025 tarihinde yürürlüğe girdi. Aynı tarihte, Elektronik Ticari Defter Sistemi (ETDS) kullanıcıların hizmetine açıldı.
Tebliğ kapsamında; genel kurul toplantı ve müzakere defteri ile pay defterini elektronik ortamda tutma yükümlülüğü olan ve kuruluşu veya esas sözleşme değişikliği Ticaret Bakanlığı iznine tabi şirketlerin, ETDS’ye geçiş süresi 1 Ocak 2026 tarihinde sona erdi. Bakanlık, yükümlülük kapsamındaki şirketlerin bu tarihe kadar ETDS’ye dahil olmalarının önemine dikkat çekti.
Yeni kurulacak şirketler için zorunluluk
Açıklamada, 1 Ocak 2026 tarihinden itibaren ticaret siciline tescil edilecek tüm şirketlerin, pay defteri ile genel kurul toplantı ve müzakere defterlerini ETDS’de tutmakla yükümlü olacağı belirtildi. Şirketlerin ticaret siciline tescil işlemleri ile birlikte, defterler otomatik olarak kullanımına açılacak ve ek bir işlem gerekmeyecek.
Öte yandan, yönetim kurulu karar defterinin elektronik ortamda tutulması ise şirketlerin tercihine bırakıldı.
ETDS’nin kullanımı ve avantajları
ETDS’nin uygulamaya alındığı 1 Temmuz 2025 tarihinden bugüne kadar 18 binden fazla şirket defterlerini elektronik ortamda tutmaya başladı. Sistem, fiziki defterlerde karşılaşılan operasyonel ve ekonomik maliyetler ile güvenlik risklerini ortadan kaldırmak amacıyla oluşturuldu.
Bakanlık, ETDS’nin kullanıcı görüşleri ve beklentileri doğrultusunda sürekli geliştirildiğini, kullanıcı dostu özelliklerine yenilerinin eklendiğini vurguladı. ETDS’ye dair tüm uygulama esasları ve yardımcı dokümanlar, etds.ticaret.gov.tr adresinden şirketlerin erişimine sunulmaktadır.




