İzmir’in Aliağa ilçesinde bulunan ve asbestli gemilerin sökülmesi nedeniyle tartışmalara konu olan Gemi Söküm Tesisleri için kapasite artırımı başvurusu yapıldı.
Gemi Geri Dönüşüm Sanayicileri Derneği tarafından başlatılan ÇED süreci, çevresel etkiler ve işçi sağlığı konusundaki endişeleri yeniden gündeme getirdi. Kapasite artışının deniz alanına doğru yapılacağı belirtilirken, projenin toplam maliyeti yaklaşık 71 milyon lira olarak hesaplandı.
ÇED muafiyeti tartışmaları yeniden gündemde
Geçtiğimiz aylarda ÇED muafiyeti ile gündeme gelen Aliağa Gemi Söküm Tesisleri, kapasite artışı için Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı’na resmi başvuruda bulundu.
ÇED sürecinin başlatılmasıyla birlikte, İzmir’deki çevre örgütleri ve meslek odaları süreci yakından takip etmeye başladı.
Deniz tarafındaki alan genişletilecek
Tesisin faaliyet alanının genişletilmesi için hazırlanan raporda, kapasite artışının kıyı kenar çizgisinin deniz tarafındaki kullanım alanının genişletilmesiyle gerçekleşeceği ifade edildi. Gemi Geri Dönüşüm Sanayicileri Derneği’ne üye 22 firma için hazırlanan proje dosyasında, kapasite artışıyla ilgili olarak şu ifadelere yer verildi:
"Çevresel etkilerin kümülatif olarak değerlendirilmesine yönelik entegre proje kapsamında, ÇED Başvuru Dosyası Bakanlığa sunulmuştur. Mevcut ekipmanlarla yürütülen gemi söküm faaliyetleri, alan genişletme çalışmalarıyla sürdürülecektir."
Çevre örgütlerinden tepki çekebilir
Aliağa’daki tesisler, daha önce asbestli gemilerin sökülmesi nedeniyle çevresel kirlilik ve işçi sağlığı konularında eleştirilmişti. İzmir’deki çevre örgütleri ve meslek odaları, ÇED sürecinin sağlıklı işletilmesi ve çevresel etkilerin detaylı incelenmesi gerektiğini vurguluyor.
Kapasite artışı için bölgede faaliyet gösteren firmaların toplam proje bedelinin 70 milyon 995 bin 840 lira olduğu belirtilirken, sürecin nasıl ilerleyeceği ve çevresel değerlendirme sonuçları kamuoyu tarafından merakla bekleniyor.