Kayıt dışı ekonomi ile mücadele gerekçesiyle devreye sokulan “7 bin lira üzerindeki alışverişlerde kart veya banka kullanımı” mecburiyeti bazı esnafların kart komisyon farkını artırmasına yol açtı.
Türkiye gazetesinin habere göre, tüketiciyi nakit ödemeye yönlendirmeyi amaçlayan işletmeler, 7 bin lira altındaki ödemelerde kredi kartı komisyon oranlarını yüzde 20’lere kadar yükseltti. Bunun yanı sıra, halen 7 bin lira ve üzerindeki işlemler için nakit alımı yapan işletmeler olduğu görüldü.
Yalan beyanda bulunan dahi var
Yaşanan mağduriyetler sosyal medya, şikâyet siteleri ve CİMER’e yansıdı. Birçok tüketici son aylarda kart komisyon oranlarındaki artışlardan dolayı mağdur olduklarını ifade ediyor. Öte yandan bazı esnafların da "POS cihazı bozuk" şeklinde yalan beyanda bulunduğu da yapılan şikayetler arasında yer alıyor.
"Fark yasak, şikâyet edin"
Tüketici dernekleri ise kredi kartı ile yapılan alışverişlerde ek komisyon alınmasının hukuken yasak olduğuna dikkat çekti.
Bazı işletmelerin bu tür uygulamaları yasal gibi gösterdiğini belirten tüketici dernekleri, "Tüketicilerimiz kimi zaman alışveriş sırasındaki yoğunluk sebebiyle bu uygulamalara boyun eğiyor, kimi zaman nakit taşıma alışkanlığı olmaması sebebiyle bu uygulamalara razı geliyor. Fakat bu uygulamaların bu şekilde sürmesi halinde ilgili işletmeler bunu meşru bir zeminde yaptıklarını iddia etmeye başlıyor. Bankaların vermiş olduğu hizmeti kullanarak kendilerine maddi çıkar sağlayan iş yerlerini tüketicilerimiz her zaman şikâyet edebilir. Kredi kartıyla alışverişlerde komisyon talep edilmesi durumunda, işletmelere cezai yaptırımlar uygulanmaktadır" dedi.
Şimşek, yüzde 2’lere kadar düştüğünü söylemişti
Bazı işletmelerin, bankaların komisyon oranlarının yüksekliğini gerekçe göstererek nakit ödemeye göre daha yüksek tutar talep ettiğini kaydeden Mehmet Şimşek, istenen farkın banka komisyon oranları ve geç ödeme sebebiyle olduğunu ifade etmişti. Şimşek, "Son dönemde bankaların komisyon oranları yüzde 2’lere kadar düştü" ifadelerini kullanmıştı.