Hurda teşviki, 25 yaş ve üzeri araçların trafikten çekilerek geri dönüşüme kazandırılmasını amaçlayan bir uygulamadır. Bu düzenleme ile eski araçların yenilenmesi, akaryakıt tüketiminin düşürülmesi ve çevre kirliliğinin azaltılması hedefleniyor. Ayrıca, yerli üretimin desteklenmesi ve ithalatın azaltılması da teşvikin öncelikli amaçları arasında bulunuyor.
Hurda teşviki çıktı mı? Meclis’te son durum
Şu ana kadar hurda teşviki düzenlemesi TBMM gündemine gelmiş değil. Bu nedenle teşvikin kesin şartları ve kapsamı netleşmiş değil. Ancak kulislerdeki bilgilere göre, teşvikin 25 yaş ve üzeri belirli araçları kapsaması bekleniyor. Yasalaşması halinde teşvik yalnızca bir defaya mahsus uygulanacak.
Hurda teşviki şartları neler olabilir?
Beklentilere göre hurda teşviki kapsamında:
-
25 yaş ve üzeri araçların geri dönüşüme verilmesi,
-
Araç sahibine bir defaya mahsus ÖTV muafiyeti sağlanması,
-
Yeni alınacak aracın Türkiye’de üretilmiş olması
gibi şartlar gündemde. Bu koşullar yürürlüğe girerse, vatandaşların daha uygun maliyetle sıfır araç sahibi olmasının önü açılabilir.
Türkiye’de araç yaşı önemli bir kriter
TÜİK verilerine göre 2023 yılı sonunda Türkiye’de trafiğe kayıtlı araç sayısı 28 milyon 740 bin 492 idi. 2024 yılı itibarıyla bu sayının 30 milyonu aştığı belirtiliyor. Araçların yaş ortalaması 14,5 yıl olarak hesaplanırken, trafiğe kayıtlı araçların yaklaşık %25’inin 21 yaşından büyük olması, hurda teşvikinin önemini artırıyor.
Hurda teşviki kapsamında alınabilecek araçlar
Teşvikin yasalaşması durumunda, Türkiye’de üretilen bazı araç modellerinin ÖTV’siz olarak alınabileceği öngörülüyor. Muhtemel modeller şunlar:
Yerli ve Türkiye’de üretilen modeller
-
Togg T10X
-
Toyota C-HR
-
Hyundai Bayon
-
Hyundai i20
-
Hyundai i10
-
Ford Tourneo Custom
-
Ford E-Transit
-
Ford Transit
-
Fiat Fiorino
-
Fiat Egea
-
Fiat Egea Cross
-
VW Transporter




