İzmir’in en yoğun kullanılan raylı ulaşım sistemlerinden İZBAN’da, koronavirüs salgını döneminde devreye alınan otomatik kapı uygulaması kaldırılıyor. Pandemi sürecinde temas riskini azaltmak amacıyla tüm kapıların her durakta kendiliğinden açılması sağlanırken, 1 Temmuz 2026 itibarıyla yeniden butonlu sisteme geçilecek.
Yolcular kapıları kendileri açacak
Yeni uygulamayla birlikte trenler istasyona ulaştığında tüm kapılar otomatik olarak açılmayacak. Yolcular, inmek veya binmek istedikleri kapının üzerindeki butona dokunarak kapıyı aktif hale getirecek.
Sistem sayesinde yalnızca kullanılan kapılar açılacak, böylece özellikle yaz aylarında klimalarla sağlanan serin havanın dışarı çıkmasının önüne geçilecek.
Enerji tasarrufu hedefleniyor
Mevcut sistemde, duraklarda yolcu hareketi olmasa bile tüm kapılar açıldığı için vagon içerisindeki soğuk hava dışarı kaçıyor ve klimalar daha fazla enerji tüketmek zorunda kalıyordu.
Avrupa’daki birçok raylı sistemde kullanılan butonlu kapı sistemiyle birlikte:
-
Vagon içindeki serin hava korunacak,
-
Klima yükü azalacak,
-
Enerji tüketimi düşecek,
-
Yolculuk konforu artırılacak.
İzmirliler bu sisteme yabancı değil
Pandemi öncesinde de kullanılan dokunmatik kapı sistemi, İZBAN kullanıcıları için yeni bir uygulama olmayacak. Tren durağa yaklaşırken kapı üzerindeki kırmızı ışık, sistemin henüz aktif olmadığını gösterecek. Güvenli iniş ve biniş için uygun an geldiğinde ise yeşil ışık yanacak ve yolcular butona hafifçe dokunarak kapıyı açabilecek.
Uygulama 1 Temmuz’da başlıyor
İZBAN’da butonlu kapı sistemine geçiş 1 Temmuz 2026 tarihinde başlayacak. Yolcuların yeni uygulamaya uyum sağlaması amacıyla trenlerde bilgilendirme anonsları ve duyurular yapılacağı belirtildi.
Yeni sistemle birlikte, özellikle yaz aylarında enerji verimliliğinin artırılması ve daha konforlu bir yolculuk sağlanması amaçlanıyor.