TEKNOLOJİ-BİLİM

Türkiye’de yapay zekâ atağı: Şirketlerin yüzde 15’i YZ ekibi kurdu

Türkiye Yapay Zekâ İnisiyatifi’nin araştırmasına göre, her üç şirketten biri beşten fazla yapay zekâ projesi yürütüyor ancak kurumların yarısından fazlasında hâlâ net bir YZ stratejisi bulunmuyor.

Abone Ol

Türkiye Yapay Zekâ İnisiyatifi (TRAI) tarafından 126 kurumun katılımıyla gerçekleştirilen Kurumsal Yapay Zekâ Araştırması yayımlandı. Rapora göre Türkiye’de yapay zekâ ekibi kuran şirketlerin oranı yüzde 15,2 olurken beş ve üzeri yapay zekâ projesi yürüten şirket oranı yüzde 32,8’e ulaştı. Buna karşın onaylanmış yapay zekâ stratejisine sahip şirketlerin oranı yüzde 37,6 seviyesinde kaldı.

Şirketlerin yarısından fazlasında strateji eksik

Araştırma, birçok kurumun yapay zekâyı gündemine aldığı halde bu alanda kurumsal bir yol haritası oluşturmadığını ortaya koydu. Yapay zekânın çoğunlukla operasyonel verimliliği artırma, maliyetleri düşürme ve karar destek sistemlerini güçlendirme amacıyla kullanıldığı belirtildi.

Projeler artıyor ama çoğu pilot aşamada

Raporda şirketlerin büyük çoğunluğunun bir veya birkaç yapay zekâ projesi yürüttüğü, ancak uygulamaların henüz sınırlı alanda kaldığı vurgulandı. Yapay zekâ ekiplerinin önemli kısmı 4 ile 10 kişiden oluşuyor.

Kurumların en büyük engeli: İnsan kaynağı ve bütçe

Yapay zekâ dönüşüm sürecinde karşılaşılan en büyük zorluklar; uzman eksikliği, bütçe kısıtları ve kurum kültürünün dönüşüm sürecine ayak uyduramaması olarak öne çıktı. Kurumların önemli bir bölümü, çalışanların yapay zekâ farkındalığını artıracak eğitimlere ihtiyaç duyulduğunu belirtiyor.

En yoğun kullanım alanları belli oldu

Şirketler yapay zekâyı en çok chatbotlar ve dijital asistanlarda, satış ve maliyet tahminlemelerinde, görüntü işleme ile kalite kontrol süreçlerinde ve üretken yapay zekâ uygulamalarında değerlendirdi. OpenAI modelleri yüzde 80 ile en çok tercih edilen üretken yapay zekâ teknolojisi oldu.

Şeffaf ve etik YZ vurgusu

Raporda, şirketlerin yapay zekâyı “güvenli, etik ve uyumlu” şekilde kullanma hedefini stratejilerinin merkezine aldığı vurgulandı. Klasik makine öğrenmesinden yapay zekâ ajanlarına geçişin hız kazandığı da dikkat çekti.