2010 yılında devreye giren Elektronik Kamu Alımları Platformu (EKAP), 15 yıllık süreçte kamu ihalelerinin elektronik ortamda güvenli şekilde yapılmasını sağladı. İhale ilanları, dokümanlar, teklif verme ve değerlendirme süreçleri dijital ortamda yürütülerek hem idareler hem de firmalar için işlemler kolaylaştı.
Rekabet arttı, kamu kaynakları korundu
Platformda kayıtlı 55 binden fazla kamu kurumu ve 300 bin firma bulunuyor. Kullanıcı sayısı ise 1,5 milyona yaklaştı. Elektronik sistem sayesinde 100 bini aşkın ihale ve 1,5 milyondan fazla doğrudan temin için teklif verilebiliyor. Bu durum rekabeti artırırken, kamu kaynaklarının daha uygun koşullarda kullanılmasına katkı sağladı.
Kağıt kullanımının azalması ve işlem sürelerinin kısalmasıyla ciddi miktarda tasarruf elde edildi. Tüm işlemlerin güvenli elektronik imza ile yapılması, denetim ve izlenebilirliği de güçlendirdi.
Yapay zeka ve blokzincir destekli yeni sistem
Kamu İhale Kurumu, Yatırım Ortamını İyileştirme Koordinasyon Kurulu Eylem Planı kapsamında EKAP’ı yeni nesil yazılım altyapısıyla yeniliyor. Yapay zeka, büyük veri ve blokzincir teknolojileriyle desteklenecek sistem, artık sözleşme işlemlerini de elektronik ortama taşıyor. EKAP, her türlü ihale ve satın alma için merkezi bir platform haline geldi.
Mehmet Şimşek’ten dijitalleşme vurgusu
Hazine ve Maliye Bakanı Mehmet Şimşek, yeni sistemin uluslararası normlara uyumlu hale getirildiğini belirterek şu ifadeleri kullandı:
“Bu adımla kamu ihalelerinde rekabetin ve katılımın artırılması hedefleniyor. Kamu alım süreçlerinin tamamen dijital ortama taşınması, tasarruf ve şeffaflığı önemli ölçüde güçlendirdi. Türkiye’nin kamu alımlarında dijitalleşme kapasitesi küresel ölçekte örnek teşkil edecek.”




